Головні Новини

Свіжі новини України та всього Світу

ГДЗ

Експертиза: підручники з математики не можна використовувати через велику кількість помилок

Такий висновок Інституту української мови НАН України надійшов до парламентського комітету з питань науки і освіти, йдеться у повідомленні Комітету, опублікованому у понеділок.

Експерти Інституту дослідили підручники після офіційного звернення комітету і виявили численні мовні (орфографічні, пунктуаційні, граматичні, стилістичні, логічні, а також технічні) помилки.

Тексти підручників, як йдеться у висновку, суперечать чинним правописним нормам сучасної української літературної мови. Найпоказовіші помилки експерти розписали на 10 сторінках.

У висновку експертів зазначається, що з огляду на велику кількість мовних помилок, підручники з математики згадані підручники з математики “не можна використовувати у навчальному процесі початкової школи“.

Голова Комітету з питань освіти і науки Лілія Гриневич направила Міністру освіти і науки експертний висновок Інституту української мови з метою виправлення у ході навчального процесу вказаних в експертному висновку помилок.

ЕКСПЕРТНИЙ ВИСНОВОК

про мовне оформлення підручників

“Математика” для 1 класу загальноосвітніх навчальних

закладів (автори — Ф.М. Рівкінд, Л.В. Оляницька. — К. : Видавничий дім

“Освіта”, 2012. — 144 с.) та “Математика” для 2 класу загальноосвітніх навчальних закладів (автори — Ф.М. Рівкінд, Л.В. Оляницька. — К. : Видавничий дім “Освіта”, 2012. — 160 с.)

Ознайомившись із підручниками Ф.М. Рівкінд і Л.В. Оляницької “Математика” для 1 класу та “Математика” для 2 класу загальноосвітніх навчальних закладів, констатуємо, що в текстах цих видань виявлено численні мовні (орфографічні, пунктуаційні, граматичні, стилістичні, логічні, а також технічні) помилки. Тексти підручників суперечать чинним правописним нормам сучасної української літературної мови. Найпоказовіші з виявлених у підручниках помилок подаємо нижче.

1 клас:

1. Орфографічні:

а) не дотримано правил чергування у – в:

записи у зошиті (стор. 23, завд. 2), правильно: записи в зошиті;

…вільні квартири у чарівних будиночках (стор. 31, завд. 1), правильно: …вільні квартири в чарівних будиночках;

В який день тижня… (стор. 34, завд. 5), правильно: У який день тижня…;

…і у нього [ведмедика] залишилася ще одна повна бочка (стор. 68, завд. 4),правильно: …і в нього [ведмедика] залишилася ще одна повна бочка;

б) інші орфографічні помилки:

Ерік Беел (стор. 3), правильно: Ерік Белл;

Постав запитання до малюнку (стор. 10, завд. 2), правильно: Постав запитання до малюнка;

У кінотеатр ішло 5 хлопчиків, а на зустріч їм… (стор. 73, завд. 6), правильно: У кінотеатр ішло 5 хлопчиків, а назустріч їм…;

мірка довжини (стор. 117, завд. 3), правильно: міра довжини.

2. Пунктуаційні:

Перший доданок7, а другий доданок 2 (стор. 47, завд. 5, немає тире на місці пропущеного присудка),правильно: Перший доданок –7, а другий доданок – 2;

Фокусник витягнув з правого рукава 5 стрічок, а з лівого рукава4 (стор. 56, завд. 6, немає тире на місці пропущеного присудка), правильно: Фокусник витягнув із правого рукава 5 стрічок, а з лівого рукава – 4;

За зиму він [ведмедик] з’їв 7 бочок медуі у нього залишилося… (стор. 68, завд. 4, пропущено кому між частинами складносурядного речення), правильно: За зиму він [ведмедик] з’їв 7 бочок меду, і в нього залишилося…;

На скільки менше зелених яблукніж червонихбуло у Полі?(стор. 74, завд. 3, порівняльний зворот ніж червонихне відокремлено комами), правильно: На скільки менше зелених яблук, ніж червоних, було у Полі?;

На скільки офіцер вищийніж солдатик?(стор. 92, завд. 3, перед порівняльним зворотомніж солдатик немає коми), правильно: На скільки офіцер вищий, ніж солдатик?;

Для розв’язання цієї задачі, треба скласти числовий вираз … (стор. 96, завд. 1, зайва кома), правильно: Для розв’язання цієї задачі треба скласти числовий вираз;

Учні поїхали на екскурсію на трьох автобусах. У перший сіло 34 учні, у другий22 учні, а у третій23 учні(стор. 137, завд. 4, немає тире на місці пропущеного присудка),правильно: Учні поїхали на екскурсію на трьох автобусах. У перший сіло 34 учні, у другий – 22 учні, а в третій – 23 учні;

Дідусь обкопав 12 дерев, батько24 дерева, син – 10 (стор. 138, завд. 5, немає тире на місці пропущеного присудка),правильно:Дідусь обкопав 12 дерев, батько– 24 дерева, син – 10.

3. Граматичні:

а) неправильно узгоджені в роді або в числі поєднувані слова:

Скільки всього звіряток?.. Що тримає кожен з них? (стор. 28, завд. 5, займенниккожен не узгоджений у роді з іменником звірятко), правильно: Скільки всьогозвіряток?.. Що тримає кожне з них?;

б) інші граматичні помилки:

Два десятка і 0 одиниць(стор. 95, завд. 2, неправильно вжито закінчення в іменникадесяток у називному відмінку), правильно: Два десятки і 0 одиниць;

До якого яблука повзе кожна гусінь (стор. 35, завд. 4,неправильно вжито слово гусіньзамість гусениця), правильно: До якого яблука повзе кожна гусениця;

Скільки днів у тижні (стор. 34, завд. 5), правильно: Скільки днів має тиждень або Зі скількох днів складається тиждень;

При додаванні нуля до будь-якого числа отримуємо те саме число (стор. 42, завд. 1),правильно: Після додавання нуля до будь-якого числа отримаємо те саме числоабо: Додавши нуль до будь-якого числа, отримаємо те саме число;

При додаванні до нуля будь-якого числа… (стор. 42, завд. 1), правильно: Післядодавання до нуля будь-якого числа… або: Додавши до нуля будь-яке число, …;

При відніманні нуля від будь-якого числа… (стор. 42, завд. 1), правильно: Післявіднімання нуля від будь-якого числа… або: Віднявши нуль від будь-якого числа, …;

При відніманні рівних (однакових) чисел… (стор. 42, завд. 1), правильно: Після віднімання рівних (однакових) чисел… або: Віднявши рівні (однакові) числа, …;

використовують при лічбі (стор. 43, завд. 2), правильно: використовують під час лічби;

а число, яке отримали виконуючи дію додавання, називають сумою… (стор. 47,завд. 1, пропущено кому, неправильно вжито дієприслівник), правильно: …а число, яке отримали, виконавши дію додавання, називають сумою або …а число, яке отримали після додавання, називають сумою;

…а число, яке отримали, виконуючи дію віднімання, називають різницею (стор. 49,завд. 1, неправильно вжито дієприслівник), правильно: …а число, яке отримали,виконавши дію віднімання, називають різницею або …а число, яке отримали після віднімання, називають різницею.

4. Стилістичні:

а) ужито слова-кальки, що є буквальними перекладами з російської мови:

казкові чоловічки (стор. 25, завд. 3), правильно: казкові герої або персонажі;

Скільки всього приборів лежало на столі? (стор. 55, завд. 3), правильно: Скільки всього предметів лежало на столі?

Він [Лісовичок] пригостив одним тістечком Галявинку й одним тістечком Поляночку(стор. 57, завд. 4, Поляночка українською мовою це і є галявинка);

Знайди місце посадки кожного парашутиста (стор. 65, завд. 2), правильно: Знайди місце приземлення кожного парашутиста;

прослідкуй (стор. 69, завд. 1), правильно: простеж;

Скільки дисків було у Знайки? (стор.72, завд. 4), правильно: Скільки дисків було у Знайка?

б) неправильно вжиті слова:

Підбери до них схеми (стор. 66, завд. 2), правильно: Добери до них схеми;

Поціль у мішечок (стор. 71, завд. 4), правильно: Влуч у мішечок.

5. Логічні:

а) двозначність у формулюванні завдань:

Купили 10 кг суниць і 5 кг аґрусу. З 5 кг ягід зварили варення. Скільки ягідзалишилося?(стор. 119, завд. 5, пропущено слово кілограмів), правильно: Купили10 кг суниць і 5 кг аґрусу. З 5 кг ягід зварили варення. Скільки кілограмів ягід залишилося?

6. Технічні помилки:

ес. д.; ес. і д.; ес.(стор. 112, завд. 1, немає відступів між числами та буквами), правильно: 1 дес. 2 од.; 6 дес. і 6 од.; 3 дес.;

Де на на малюнку… (стор. 19, завд. 4, повторення тих самих слів), правильно: Де намалюнку…;

Ось послухайте (стор. 141, додаток, неправильно перенесено слово), правильно: Ось по-слухайте.

2 клас

1. Орфографічні:

а) не дотримано правил чергування у – в:

В якій скарбничці грошей найбільше? (стор. 7, завд. 13), правильно: У якій скарбничці грошей найбільше?;

Запиши числа, вставляючи пропущені (стор. 13, завд. 60; стор. 15, завд. 68; стор. 17,завд. 79; стор. 19, завд. 88; стор. 21, завд. 103), правильно: Запиши числа,уставляючи пропущені;

Встанови закономірність… (стор. 21, завд. 103; стор. 2, завд. 139; стор. 33, завд. 167; стор. 45, завд. 245; стор. 47, завд. 257; стор. 49, завд. 268; стор. 67, завд. 385; стор. 73, завд. 426; стор. 79, завд. 460), правильно: Установи закономірність…;

Уранці 5 вантажівок виїхало у рейс… (стор. 32, завд. 161), правильно: Уранці 5 вантажівок виїхало в рейс…;

Долити у кожний бутиль… (стор. 41, завд. 222), правильно: Долити в кожний бутель…;

Візьми до уваги: всі числа… (стор. 53, завд. 295), правильно: Візьми до уваги: усі числа…;

Встав такі числа (стор. 69, завд. 394), правильно: Устав такі числа;

Скільки трикутників потрібно добудувати у кожній фігурі… (стор. 76, завд. 440),правильно: Скільки трикутників потрібно добудувати в кожній фігурі…;

вгорі (стор. 78, завд. 449), правильно: угорі;

…для підгодовування птахів взимку… (стор. 81, завд. 466), правильно: …для підгодовування птахів узимку…;

Тім розклав кульки у 7 коробок по 3 кульки у кожну (стор. 135, завд. 834),правильно: Тимко розклав кульки в 7 коробок по 3 кульки в кожну;

б) інші орфографічні помилки:

Лунтік (стор. 32, завд. 162), правильно: Лунтик;

бутиль (стор. 41, завд. 222), правильно: бутель.

2. Пунктуаційні:

Дізнаєшсяхто виграв… (стор. 16, завд. 71, пропущено кому в складнопідрядному реченні), правильно: Дізнаєшся, хто виграв…;

розв’язання (стор. 42, завд. 223, після цього слова потрібно поставити двокрапку),правильно: розв’язання:;

Полічи усноскільки дев’яток потрібно майстру (стор. 88, завд. 511, пропущено кому між частинами складного речення), правильно: Полічи усно, скільки дев’яток потрібно майстрові;

Малюк отримав на день народження 18 солдатиків. А морячків у 2 рази менше(стор. 104, завд. 599, немає тире на місці пропущеного присудка), правильно:Малюк отримав на день народження 18 солдатиків. А морячків–у 2 рази менше;

Накресли 2 відрізки так, щоб один був довшийніж другийна 2 см… (стор. 120,завд. 726, порівняльний зворот ніж другийне відокремлено комами), правильно:Накресли 2 відрізки так, щоб один був довший, ніж другий,на 2 см…;

У скільки разів більше качокніж лебедівплавало на озері (стор. 133, завд. 821, порівняльний зворот ніж лебедів не відокремлено комами), правильно: У скільки разів більше качок, ніж лебедів, плавало на озері;

У скільки разів більше помідорів, ніж огірківзібрала мама (стор. 144, завд. 911, перед порівняльним зворотом ніж огірківнемає коми), правильно: У скільки разів більше помідорів, ніж огірків, зібрала мама;

В автобус зайшло k дорослих, а дітейу 8 разів більше (стор. 146, завд. 923, немає тире на місці пропущеного присудка), правильно: В автобус зайшло k дорослих, а дітей– у 8 разів більше;

Визнач довжину шляху, що пролетів метелик? (стор. 157, завд. 32, замість знака питання потрібно поставити крапку), правильно: Визнач довжину шляху, що пролетів метелик.

Щоб підсмажити шматочок хліба з одного бокупотрібна 1 хв. (стор. 153, завд. 979, пропущено кому між частинами складнопідрядного речення), правильно: Щоб підсмажити шматочок хліба з одного боку, потрібна 1 хв.;

Данило прочитав книжку за три дні. Першого дня він прочитав 9 сторінок, а другогона 2 сторінки більше (стор. 154, завд. 7, немає тире на місці пропущеного присудка),правильно: Данило прочитав книжку за три дні. Першого дня він прочитав 9 сторінок, а другого–на 2 сторінки більше;

На скільки більше дітей, ніж дорослихоблив хлопчик? (стор. 156, завд. 25, після порівняльного звороту ніж дорослихнемає коми), правильно: На скільки більше дітей, ніж дорослих, облив хлопчик?

3. Граматичні:

а) порушено норми дієслівного керування:

Катя назбирала в парку каштани, Іванна – каштани і жолуді (стор. 51, завд. 283),правильно: Катя назбирала в парку каштанів, Іванна – каштанів і жолудів;

Мирон назбирав наклейки (стор. 68, завд. 391), правильно: Мирон назбирав наклейок;

б) неправильно визначено рід іменника:

Яку відстань подолав мурашка, якщо він приніс до свого будиночка три гілочки?(стор. 111, завд. 651, неправильно визначено рід іменник мурашка), правильно: Яку відстань подолала мурашка, якщо вона принесла до свого будиночка три гілочки?

в) неправильно вжито закінчення іменника, поєднаного із числівником:

2 лебедя (стор. 25, завд. 124, неправильно вжито закінчення в іменника лебідь), правильно: 2 лебеді;

г) неправильно вжиті прийменники:

при лічбі (стор. 10, завд. 37), правильно: під час лічби;

при розв’язуванні (стор. 12, завд. 49), правильно: під час розв’язування аборозв’язуючи задачу;

Дмитрик на свій день народження роздав 15 цукерок своїм друзям стор. 98,завд. 565), правильно: Дмитрик у свій день народження роздав 15 цукерок друзям.

4. Стилістичні:

а) уживання слів-кальок, що є буквальними перекладами з російської мови:

Задайте якомога більше запитань… (стор. 5, завд. 2), правильно: Поставте якомога більше запитань…;

Маша(стор. 13, завд. 58; стор. 62, завд. 347; стор. 63, завд. 348), правильно:Марійкачи Марічка;

…кілька кілограмів борошна використали на випічку (стор. 19, завд. 88), правильно:…кілька кілограмів борошна використали для випікання;

…накресли горизонтальну і вертикальну прямі таким чином, щоб… (стор. 29,завд. 148), правильно: …накресли горизонтальну і вертикальну прямі так, щоб…;

Виконай перевірку (стор. 40, завд. 212, 217; стор. 50, завд. 275; стор. 75, завд. 436),правильно: перевір;

б) неправильно вжиті слова:

На одній вулиці 20 будинків, а на другій (стор. 8, завд. 23), правильно: На одній вулиці 20 будинків, а на іншій;

На одній полиці стояло 14 книг, а на другій … (стор. 8, завд. 26), правильно: На одній полиці стояло 14 книг, а на іншій;

Довжина однієї ланки ламаної…, другої…, третьої… (стор. 38, завд. 206), правильно:Довжина першої ланки ламаної…, другої…, третьої…;

зошити в лінію, зошити в косу лінію (стор. 38, завд. 198), правильно: зошити в лінійку, зошити в косу лінійку;

…допомогти вирішити цю складну задачу (стор. 42, завд. 224) правильно: …допомогти розв’язати цю складну задачу;

У театральній студії займалось а учнів перших класів… (стор. 55, завд. 308),правильно: Театральну студію відвідувало а учнів перших класів…;

У шкільному театрі “Прем’єра” займалося 16 дівчаток (стор. 66, завд. 373),правильно: У шкільному театрі “Прем’єра” грало 16 дівчаток;

Хто з них найкраще справився із завданням? (стор. 68, завд. 387), правильно: Хто з них найкраще впорався із завданням?

один і той самий приклад… (стор. 73, завд. 426), правильно: той самийприклад…;

назва гри “Кращий обчислювач” (стор. 75, завд. 434), правильно: найкращий абонайшвидший, або вправний обчислювач;

Магазин закрився на перерву о 14.00. О 15.00 відкрився для роботи (стор. 128,завд. 791), правильно: Магазин зачинили на перерву о 14.00. О 15.00 відчинилидля роботи;

Які числові дані не використовувались(стор. 129, завд. 797), правильно: Які числові дані не використовувалися…;

Потяг іде до місця призначення 48 год. Він вийшов о 5 год вечора (стор. 156,завд. 20), правильно: Потяг їде до місця призначення 48 год. Він виїхав о 17 год;

в) повторення слів:

Дмитрик на свій день народження роздав 15 цукерок своїм друзям (стор. 98,завд. 565), правильно: Дмитрик на свій день народження роздав 15 цукерок друзям.

5. Логічні:

а) двозначність у формулюванні завдань:

Скільки огірківпродали на базарі? (стор. 12, завд. 49, пропущено слово кілограмів),правильно: Скільки кілограмів огірків продали на базарі?

Скільки стрічки залишилося у модельєра? (стор. 50, завд. 273, пропущено словодециметрів), правильно: Скільки дециметрів стрічки залишилося в модельєра?

див. ще: стор. 9, завд. 30; стор. 13, завд. 58–59; стор. 17, завд. 76; стор. 21, завд. 99; стор. 23, завд. 114;

б) порушено логічний виклад інформації у формулюванні завдань:

стор. 8, завд. 24;

в) некоректно сформульовано завдання чи запитання:

накресли довжину (стор. 11, завд. 47), правильно: накресли відрізок завдовжки…;

На водяних ліліях сиділи 26 метеликів і кілька бабок. Коли 7 бабок полетіло, то їхзалишлося 5… (стор. 67, завд. 383, кілька – це не 12, див.: Словник української мови. – 1973. – Т. IV. – С. 160);

Потяг іде до місця призначення 48 год. Він вийшов о 5 год вечора (стор. 156,завд. 20), правильно: Потяг їде до місця призначення 48 год. Він виїхав о 17 год;

г) нагромадження зайвої інформації у формулюваннях завдань:

яке число не потрібно використовувати при розв’язуванні задачі? (стор. 12,завд. 49), правильно: яке число зайве під час розв’язування задачі?

ґ) недостатньо інформації для сприймання змісту:

це – діаметр. Його позначають d. …Це – радіус. Його позначають r(стор. 464,завд. 462), правильно:це – діаметр. Його позначають літерою d. …Це – радіус. Його позначають літерою r.

6. Технічні помилки:

Довжина ламаною дорівнює (стор. 28, завд. 140), правильно: Довжина ламаної дорівнює;

Скільки місяців чекав снігу Віті (стор. 128, завд. 787), правильно: Скільки місяців чекав снігу Вітя.

Одночасно голова парламентського Комітету запропонувала відомству оприлюднити на сайті Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки України експертний висновок до уваги вчителів та батьків – з метою корегування навчального процесу.

Як відомо, понад місяць триває дискусія довкола помилок у підручниках для школярів. Директор Інституту інноваційних технологій і змісту освіти МОН України Олександр Удод у відповідь на критику підручників зауважив, що помилок немає.

А ті зауваження, які лунають, стосуються друкарських помилок. А критика, яка шириться пресою на адресу нових підручників, “є свідченням нецивілізованої конкурентної боротьби”.

Раніше тернопільські видавці заявляли, що у згаданих підручниках з математики понад сотні помилок.

Міністр освіти і науки Дмитро Табачник сказав, що мимодруки у підручниках були через те, що авторка “Математики” хворіла.

“Той підручник, де були висмикнуті – до речі “Математика” не першого класу, а другого – там не було такої кількості підручників, було кілька мимодруків (“опечаток”). Не можна експлуатувати цю тему, тому що це єдиний рукопис з усіх 153 підручників, автор якого – чудовий вчитель математики Фаїна Михайлівна Рівкінд не змогла вичитати цей рукопис, бо знаходилася влітку, коли була друга верстка, в останній стадії онкозахворювання”, – сказав Табачник.

“І досить вже журналістам мучити пам’ять цієї світлої жінки. Немає її поруч, а видавництво всі “опечатки” вже розіслало в кожну школу. Пожалійте світлу пам’ять вчителя”, – додав він він.

Як раніше повідомляла “Українська правда. Життя”, підручники з математики для першого класу написані незрозумілою для першокласника мовою.

Крім того, “Буквар” та “Українська мова” і “Літературні читання” для другого класу переповнені текстами на сільську тематику і містять чимало слів, які нині не використовуються у розмові.

Експертний висновок Інституту української мови НАН України щодо мовного оформлення підручників з математики для 1 та 2 класів загальноосвітніх навчальних закладів складає низку критичних зауважень та помилок. У текстах підручників, як вказано у висновку, знайдено багато мовних помилок, які суперечать чинним правописним нормам сучасної української літературної мови. Більшість з них відноситься до орфографічних, пунктуаційних, граматичних та стилістичних помилок.

Наприклад, у підручнику для 1 класу зауважуються помилки чергування у – в. Також в тексті підручника є інші орфографічні помилки, такі як невідповідність назви основного героя “Ерік Белл” (правильно “Ерік Беел”) або неправильне вживання речового назви “постав запитання до малюнку” (правильно “постав запитання до малюнка”).

Пунктуаційні помилки стосуються відсутності тире в реченнях, неправильному вживанню коми при порівнянні або відокремленні складносурядних речень, а також неправильному вживанню коми в порівнянні чисел, як у прикладі “На скільки менше зелених яблук, ніж червоних, було у Полі?” (правильно “На скільки менше зелених яблук ніж червоних, було у Полі?”).

У граматичних помилках вказуються на недотримання правил дієслівного керування та неправильне узгодження слів в роді або в числі. Наприклад, неправильне узгодження займенника “кожен” з іменником “звірятко” або неправильне узгодження іменника “десяток” з числівником “два” в реченні “Два десяток і 0 одиниць” (правильно “Два десятки і 0 одиниць”).

Стилістичні помилки включають уживання слів-кальок, які є буквальними перекладами з російської мови (“казкові чоловічки” замість “казкові герої”) або неправильне вживання слів (“допомогти вирішити цю складну задачу” замість “допомогти розв’язати цю складну задачу”).

У логічних помилках виділяються двозначність у формулюванні завдань (наприклад, відсутність вказівки одиниці вимірювання кількості “кілограмів” у завданні “Скільки огірків продали на базарі?”) та порушення логічного викладу інформації у формулюванні завдань.

Важливо враховувати всі перераховані помилки при коригуванні навчального процесу та розробці якісних матеріалів для навчання учнів. Автори та видавництва підручників повинні приділяти більшу увагу мовному оформленню, щоб забезпечити якісне освітнє середовище для учнів.

Джерело: life.pravda.com.ua

ЗАЛИШИТЬ ВІДПОВІДЬ

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Артем Школьний – це видатна постать у світі журналістики та публіцистики і головний редактор сайту Головні Новини, яка відзначається своїм талантом та професіоналізмом у створенні інформаційного контенту. Вже з молодих років виявив великий інтерес до подій, що відбуваються у світі.